Tensiunea arteriala

 

Tensiunea arteriala

Tensiunea arterială se referă la forța pe care sângele o exercită asupra vaselor de sânge pe măsură ce circulă prin corpul dumneavoastră. Aceasta joacă un rol central în sănătatea inimii: riscul bolilor cardiovasculare este puternic asociat cu o creștere a tensiunii arteriale, chiar și atunci când tensiunea arteriala este în limitele normale.

Pe măsură ce tensiunea arterială crește, vă încordează vasele de sânge și inima. Dacă presiunea este prea mare (hipertensiune), acest lucru vă poate crește riscul de atacuri de cord, accidente vasculare cerebrale, boli vasculare, leziuni oculare, boli de rinichi și multe altele.
Pe măsură ce tensiunea arteriala vă scade, presiunea asupra pereților vaselor de sânge scade. Dacă rămâne prea scăzută (hipotensiune arterială), este posibil să nu obțineți suficient oxigen în părțile critice ale corpului, cum ar fi creierul și inima.

Există mai mulți factori de risc care pot contribui la dezvoltarea tensiunii arteriale crescute.

  1. Vârstă: Pe măsură ce îmbătrânești, tensiunea arterială tinde să crească.
  2. Istoricul familiei: Aproape 100 de variații genetice au fost asociate cu hipertensiunea arterială. În timp ce un istoric familial de tensiune arteriala ridicat crește riscul, modelul exact al moștenirii genetice nu este cunoscut.
  3. Stil de viață: Prea mult sodiu , potasiu insuficient, exerciții fizice insuficiente, consum excesiv de alcool și fumatul pot contribui la creșterea tensiunii arteriale.
  4. Rasă / etnie: adulții (cuvant considerat rasist) experimentează tensiunea arterială crescută mai frecvent.
  5. Sex: înainte de vârsta de 55 de ani, bărbații sunt mai predispuși să dezvolte hipertensiune arterială. După 55 de ani, femelele sunt mai predispuse să o dezvolte.
  6. Greutate: Persoanele care transportă prea multe grăsimi prezintă un risc crescut de hipertensiune arterială.

Cum se evaluează nivelul tensiunii arteriale?

Tensiunea arterială este cel mai frecvent măsurată utilizând un aparat de măsurare a tensiunii arteriale sau un manometru (unde o manșetă este plasată în jurul brațului superior). Poate fi măsurat fie într-o singură ședere, fie prin monitorizarea ambulatorie a tensiunii arteriale (ABPM) pe parcursul a 24 de ore, cu o manșetă de repaus. Acesta din urmă va fi probabil mai precis și va duce la mai puține măsurători anormale, deoarece tensiunea arterială poate fluctua în mod natural pe parcursul zilei.

Tensiunea arterială este raportată în două numere; de exemplu, 120/80 mmHg (milimetri de mercur – o unitate de presiune).

  • Primul număr, tensiunea arterială sistolică, ne spune cât de multă presiune exercită sângele tău împotriva pereților arteriali atunci când inima se contractă.
  • Al doilea număr, tensiunea arterială diastolică, înseamnă câtă presiune exercită sângele tău atunci când inima este relaxată și se umple cu sânge.
Cum se efectueaza corect un test pentru tensiunea arteriala?
Dacă utilizați o singură evaluare a tensiunii arteriale, există câțiva pași de urmat pentru a vă asigura că primiți o măsurare exactă.
  1. Înainte de test, odihniți-vă 5-10 minute în poziție așezată.
  2. Nu luați o lectură dacă sunteți stresat sau ați consumat stimulente (de exemplu, cofeină sau nicotină) sau ați facut efort fizic în ultima oră.
  3. Desfaceți picioarele și plasați picioarele pe podea.
  4. Sprijiniți brațul cu care luați măsurarea, astfel încât brațul superior să fie la nivelul inimii.
  5. Așezați manșeta pe pielea goală, nu peste îmbrăcăminte.
  6. Așezați marginea inferioară a manșetei la aproximativ 2,5 centimetri (cm sau 1 inch) deasupra pliului cotului.
  7. Rămâneți așezat și liniștit în timp ce manșeta se umflă și se dezumflă.
Dacă faceți mai multe citiri succesiv, distanțați-le cu cel puțin 1 minut. Rămâneți așezat în acest timp.
Care sunt simptomele nivelurilor anormale ale tensiunii arteriale?
Perceperea modificărilor tensiunii arteriale poate fi dificilă, deoarece simptomele fizice sunt de obicei absente. Majoritatea oamenilor vor descoperi că au tensiunea arteriala anormală numai în timpul unui control de sănătate.
Când tensiunea arterială devine foarte mare sau scăzută, se pot manifesta unele simptome detectabile, după cum se pot vedea mai jos :
  • Simptome ale tensiunii arteriale anormale :
Vedere încețoșată
Leșin
Confuzie
Dureri de cap sau migrene
Ameţeală
Greaţă
Amețeală
Fluctuații ale vederii
Greaţă
Vărsături
Sangerări nazale
Somnolenţă
Vărsături
Slăbiciune

Ce afecteaza tensiunea arterială?

Suplimentele pot afecta in mod bun tensiunea arterială prin îmbunătățirea capacității vaselor de sânge de a se dilata datorită semnalizării oxidului nitric; modificarea volumului de sânge; protejarea vaselor de sânge; sau jucând un rol în funcția celulelor endoteliale care vă acoperă vasele de sânge.
Suplimentele precum cacao, ulei de pește, usturoi și nitrați pot ajuta la scăderea tensiunii arteriale ridicate, în timp ce stimulentele, cum ar fi cofeina, efedrina, nicotina, sinefrina și yohimbina, pot crește tensiunea arterială.
Dietele și alimentele
Sodiul este un regulator cunoscut al tensiunii arteriale. Concentrațiile de sodiu sunt detectate de un grup de celule din rinichi numit macula densa. Când concentrația de sodiu din sânge crește, aceste celule activează sistemul renină-angiotensină-aldosteron, care ajută la reglarea nivelului de sodiu.
  • Pe scurt, aportul crescut de alimente bogate în sodiu determină corpul să țină mai multă apă, ceea ce crește tensiunea arterială. Această presiune suplimentară pune presiune asupra sistemului cardiovascular, ceea ce poate duce în cele din urmă la rezultate mai grave ale bolilor cardiovasculare în timp.
  • Restricția de sodiu poate reduce atât tensiunea arterială sistolică, cât și cea diastolică, în primul rând în rândul persoanelor care încep cu tensiune arterială mai mare. Deși pot exista mici beneficii în rândul persoanelor cu tensiune arterială scăzută, aceste efecte sunt, de obicei, fie relevante din punct de vedere clinic (sau, eventual, inexistente).
  • Mod de viata
  • Nivelurile de stres pot influența și tensiunea arterială. Tehnicile de gestionare a stresului – ascultarea ritmurilor binaurale sau a muzicii, exercițiile fizice, meditația, yoga – pot ajuta la reducerea nivelului de stres, care vă poate reduce tensiunea arterială.
Suplimente ce pot ajuta ?
Coenzima Q10, Uleiul de peste sau Uleiul de krill este o alternativa foarte buna in cazul problemelor cu tensiunea arteriala.

Noi nu va putem vinde steroizi, dar va putem ajuta cu suplimente de calitate fara marketing mincinos, le găsiți pe www.GYMAHOLIC.ro

Ne puteți lăsa un mesaj privat daca aveți întrebări și cu drag va ajutam cu consultanta gratuită 💪.

Daca aveți nevoie, oferim și programe de antrenament online, diete personalizate sau antrenamente 1 : 1 (adică fizic, fata in fata, la o sală în București).

0 Comments

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: